266
X

توافق نامه سطح خدمت نظارت بر اخذ عوارض آزادراهی

توافق نامه سطح خدمت نظارت بر اخذ عوارض آزادراهي

مقدمه

ازسال 1391 براي بکارگیری سیستمهای حمل و نفل هوشمند در جاده های کشور و همچنین مشکلاتی که درسیستم اخذعوارض دستی در آزادراهها وجودداشت،طرح الکترونیکی شدن اخذعوارض در آزادراهها مطرح شد.

اهداف
  • كاهش زمان سفر
  • كاهش تصادفات و افزايش ايمني تردد
  • افزايش عدالت اجتماعي از طريق محاسبه عوارض پيمايشي
  • كاهش مصرف سوخت از طريق حرف توقف خودروها
  • افزايش درآمد آزادراهها از طريق حذف آزادسازي ناشي از ازدحام
  • حذف پديده فرار و ثبت همه ترددها
مسئولیت

شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موافقت می کند که خدمت نظارت بر اخذ عوارض ازادراهي ارائه می شود.

  • تسهیل عبور و مرور از آزادراه‌های کشور
  • کاهش ایستایی خودروها در محل عوارضی
  • عدم کاهش سرعت خودروها
  • عدم نقل و انتقال وجه نقد در ورودی آزادراه‌ها
  • کاهش استهلاک خودروها
  • کاهش صف خودروها در ایام پیک
  • تسهیل پرداخت عوارض آزادراهی
تعهدات متقابل خدمت گیرنده و دستگاه اجرایی

الف) خدمات نظارت عالیه و ستادی

  • همکاری با کارفرما در تنظیم قرارداد مشارکت و بررسی و اظهار نظر در خصوص مفاد آن و مباحث فنی منظم به آن.
  • برنامه ریزی، تعیین روش اجرای کار و کنترل پیشرفت کار.
  • بررسی مطالعات و طراحی‌های گرفته توسط سرمایه گذار و مطابقت آن با نیازهای کارفرما و ذینفعان پروژه و تأیید آنها.
  • بررسی کفایت مستندات ارائه شده توسط سرمایه گذار و اظهار نظر در مورد آنها.
  • بررسی نظامات مدیریت پروژه در حوزه‌های مختلف.
  • کنترل برنامه و زمان‌بندی اجرا، خصوصأ نظام کیفیت مدیریت OA و QC و نظام تداركات (مدیریت تدارکات).
  • بازبینی و اظهار نظر نسبت به برنامه زمانی کلی اجرای طرح که در مرحله طراحی تفصیلی و اجرایی تهیه شده است.
  • تعیین روش مشاوره و مراحل بازدید کار.
  • تهیه فرم‌ها و مدارک مربوط به آزمایش‌ها، بازدیدهای دوره‌ای کار و صدور گواهی تکمیل کار در مراحل مختلف.
  • تنظیم مدارک فنی و استانداردهایی که برای کنترل کیفیت کارها در کارگاه لازم می‌باشد.
  • بررسی و تأیید روش‌های اجرایی پیشنهادی سرمایه گذار.
  • بررسی و تأیید سازمان اجرایی سرمایه گذار و انطباق آن با سازمان پیشنهاد شده در قرارداد مشارکت مربوطه.
  • بررسی و تأیید گزارش‌ها، دستورالعمل‌ها و استانداردهای فنی تولید شده از سوی سرمایه گذار.
  • بررسی گزارش پیشرفت کار ماهانه سرمایه گذار، پیمانکاران، فروشندگان تجهیزات و مهندسین مشاور طرف قرارداد آنها، مقایسه عملیات انجام شده با برنامه زمان‌بندی تفصیلی، تحلیل علل انحراف از برنامه زمانی تفصیلی، ارائه راه حل برای جبران عقب افتادگی‌ها.
  • تجدید نظر و بهنگام کردن برنامه زمانی تفصیلی پروژه با توجه به پیشرفت کار.
  • بررسی و تأیید فهرست نیروی انسانی مورد نیاز اجرای کار.
  • برنامه ریزی جلسات هماهنگی با کارفرما، سرمایه گذار و سایر عوامل درگیر در طرح و تشکیل این جلسات به صورت منظم، رسیدگی به مسائل و موانع اجرای کار، ثبت و صورتجلسه تصمیمات و پیگیری انجام آنها.
  • بررسی علل تأخیرات بوجود آمده در پروژه و اعلام گزارش به کارفرما۔

ب) خدمات نظارت کارگاهی و میدانی

  • نظارت بر فرآیند تولید و نصب سیستم و تجهیزات مورد نیاز پروژه (نرم افزار و سخت افزار) و تطبیق آنها با مفاد قرارداد مشارکت مربوطه.
  • بررسی فهرست هزینههای انجام شده توسط سرمایه گذار و ارسال صورت‌های قابل قبول به این معاونت اداره کل بهره برداری آزادراه‌ها).
  • نظارت بر حسن اجرا، نصب و پیاده سازی تجهیزات (نرم افزار و سخت افزار) و امکانات و تسهیلات مربوطه.
  • پیگیری برای ایجاد سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه توسط پیمانکاران و فروشندگان تجهیزات و انجام خدمات مشاوره بر اجرای آنها.
  • بررسی و تأیید درخواست سرمایه گذار در زمینه آماده بودن کار برای تحویل موقت، بازدید و کنترل کارهای اجرا شده، تأیید آماده بودن کار برای تحویل موقت و بهره برداری یا اعلام عدم آمادگی برای بهره برداری، همراه با فهرست نواقصی که مانع بهره برداری است و اعلام آنها به کارفرما
  • نظارت بر عملیات رفع نواقص، شرکت در کمیسیون بررسی رفع نقص و تنظیم صورتجلسه مربوطه.
  • حصول اطمینان از انجام تمامی تعهدات و خدمات مندرج در قرارداد مشارکت از سوی سرمایه گذار.
  • نظارت مستمر کارگاهی و تطبیق کارهای اجرایی با نقشه‌ها و مشخصات فنی و استانداردها و دستور کارها و تأیید صحت اجرای آنها قبل از پوشیده شدن یا اجرای مراحل بعدی و تهیه گزارش‌ها و ارسال آن به کارفرما.
  • همکاری با کارفرما و تأیید عملکرد سرمایه گذار در دوره تحویل آزمایشی و رسمی سیستم (به صورت تحویل مرحله‌ای).
  • نظارت بر حسن عملکرد در زمان تحویل و تست نهایی سیستم ( سخت افزار و نرم افزار).
  • همکاری با سرمایه پذیر و مشاوره بر بهره برداری و بازگشت سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذار.
  • تنظیم برنامه تحویل موقت و تهیه فهرست آزمایش‌ها با هماهنگی کارفرما.
  • شرکت در کمیسیون تحویل موقت، دستور انجام آزمایش‌ها با نظر اعضاء کمیسیون مذکور و بررسی نتایج آنها، تنظیم صورتجلسه تحویل موقت و فهرست نواقص مربوطه.
  • بازرسی و مشاوره دوره‌ای بر عملکرد طرح در دوره بهره برداری آزمایشی (دوره تضمین).
  • دستور انجام آزمایش‌ها (در صورت لزوم) و بررسی نتایج آنها و ارئه گزارش کتبی به کارفرما.
  • نظارت بر انجام وظایف پیمانکاران و سایر عوامل درگیر در طرح در دوره تضمین پروژه.
  • رسیدگی به نواقص و معایب در دوره تضمین، تهیه فهرست آنها و پیگیری و مشاوره بر رفع آنها به وسیله عوامل مربوط.
  • همکاری با کارفرما و سرمایه گذار برای اجرای صحیح روشها و دستورالعمل های بهره برداری.
  • حصول اطمینان از رفع معایب و تأیید آمادگی کار برای تحویل قطعی در پایان دوره تضمین پروژه.
  • شرکت در کمیسیون تحویل قطعی و تنظیم صورتجلسه مربوطه.
هزينه ها و پرداخت ها

براي شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مصداق ندارد.

دوره عملكرد

به بازه زماني قرارداد منعقد شده بستگي دارد.

خاتمه توافقنامه

به شرايط مطروحه در قرارداد منعقد شده بستگي دارد.