توافق نامه سطح خدمت نظارت بر اخذ عوارض آزادراهي
مقدمه
ازسال 1391 براي بکارگیری سیستمهای حمل و نفل هوشمند در جاده های کشور و همچنین مشکلاتی که درسیستم اخذعوارض دستی در آزادراهها وجودداشت،طرح الکترونیکی شدن اخذعوارض در آزادراهها مطرح شد.
اهداف
- كاهش زمان سفر
- كاهش تصادفات و افزايش ايمني تردد
- افزايش عدالت اجتماعي از طريق محاسبه عوارض پيمايشي
- كاهش مصرف سوخت از طريق حرف توقف خودروها
- افزايش درآمد آزادراهها از طريق حذف آزادسازي ناشي از ازدحام
- حذف پديده فرار و ثبت همه ترددها
مسئولیت
شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موافقت می کند که خدمت نظارت بر اخذ عوارض ازادراهي ارائه می شود.
- تسهیل عبور و مرور از آزادراههای کشور
- کاهش ایستایی خودروها در محل عوارضی
- عدم کاهش سرعت خودروها
- عدم نقل و انتقال وجه نقد در ورودی آزادراهها
- کاهش استهلاک خودروها
- کاهش صف خودروها در ایام پیک
- تسهیل پرداخت عوارض آزادراهی
تعهدات متقابل خدمت گیرنده و دستگاه اجرایی
الف) خدمات نظارت عالیه و ستادی
- همکاری با کارفرما در تنظیم قرارداد مشارکت و بررسی و اظهار نظر در خصوص مفاد آن و مباحث فنی منظم به آن.
- برنامه ریزی، تعیین روش اجرای کار و کنترل پیشرفت کار.
- بررسی مطالعات و طراحیهای گرفته توسط سرمایه گذار و مطابقت آن با نیازهای کارفرما و ذینفعان پروژه و تأیید آنها.
- بررسی کفایت مستندات ارائه شده توسط سرمایه گذار و اظهار نظر در مورد آنها.
- بررسی نظامات مدیریت پروژه در حوزههای مختلف.
- کنترل برنامه و زمانبندی اجرا، خصوصأ نظام کیفیت مدیریت OA و QC و نظام تداركات (مدیریت تدارکات).
- بازبینی و اظهار نظر نسبت به برنامه زمانی کلی اجرای طرح که در مرحله طراحی تفصیلی و اجرایی تهیه شده است.
- تعیین روش مشاوره و مراحل بازدید کار.
- تهیه فرمها و مدارک مربوط به آزمایشها، بازدیدهای دورهای کار و صدور گواهی تکمیل کار در مراحل مختلف.
- تنظیم مدارک فنی و استانداردهایی که برای کنترل کیفیت کارها در کارگاه لازم میباشد.
- بررسی و تأیید روشهای اجرایی پیشنهادی سرمایه گذار.
- بررسی و تأیید سازمان اجرایی سرمایه گذار و انطباق آن با سازمان پیشنهاد شده در قرارداد مشارکت مربوطه.
- بررسی و تأیید گزارشها، دستورالعملها و استانداردهای فنی تولید شده از سوی سرمایه گذار.
- بررسی گزارش پیشرفت کار ماهانه سرمایه گذار، پیمانکاران، فروشندگان تجهیزات و مهندسین مشاور طرف قرارداد آنها، مقایسه عملیات انجام شده با برنامه زمانبندی تفصیلی، تحلیل علل انحراف از برنامه زمانی تفصیلی، ارائه راه حل برای جبران عقب افتادگیها.
- تجدید نظر و بهنگام کردن برنامه زمانی تفصیلی پروژه با توجه به پیشرفت کار.
- بررسی و تأیید فهرست نیروی انسانی مورد نیاز اجرای کار.
- برنامه ریزی جلسات هماهنگی با کارفرما، سرمایه گذار و سایر عوامل درگیر در طرح و تشکیل این جلسات به صورت منظم، رسیدگی به مسائل و موانع اجرای کار، ثبت و صورتجلسه تصمیمات و پیگیری انجام آنها.
- بررسی علل تأخیرات بوجود آمده در پروژه و اعلام گزارش به کارفرما۔
ب) خدمات نظارت کارگاهی و میدانی
- نظارت بر فرآیند تولید و نصب سیستم و تجهیزات مورد نیاز پروژه (نرم افزار و سخت افزار) و تطبیق آنها با مفاد قرارداد مشارکت مربوطه.
- بررسی فهرست هزینههای انجام شده توسط سرمایه گذار و ارسال صورتهای قابل قبول به این معاونت اداره کل بهره برداری آزادراهها).
- نظارت بر حسن اجرا، نصب و پیاده سازی تجهیزات (نرم افزار و سخت افزار) و امکانات و تسهیلات مربوطه.
- پیگیری برای ایجاد سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه توسط پیمانکاران و فروشندگان تجهیزات و انجام خدمات مشاوره بر اجرای آنها.
- بررسی و تأیید درخواست سرمایه گذار در زمینه آماده بودن کار برای تحویل موقت، بازدید و کنترل کارهای اجرا شده، تأیید آماده بودن کار برای تحویل موقت و بهره برداری یا اعلام عدم آمادگی برای بهره برداری، همراه با فهرست نواقصی که مانع بهره برداری است و اعلام آنها به کارفرما
- نظارت بر عملیات رفع نواقص، شرکت در کمیسیون بررسی رفع نقص و تنظیم صورتجلسه مربوطه.
- حصول اطمینان از انجام تمامی تعهدات و خدمات مندرج در قرارداد مشارکت از سوی سرمایه گذار.
- نظارت مستمر کارگاهی و تطبیق کارهای اجرایی با نقشهها و مشخصات فنی و استانداردها و دستور کارها و تأیید صحت اجرای آنها قبل از پوشیده شدن یا اجرای مراحل بعدی و تهیه گزارشها و ارسال آن به کارفرما.
- همکاری با کارفرما و تأیید عملکرد سرمایه گذار در دوره تحویل آزمایشی و رسمی سیستم (به صورت تحویل مرحلهای).
- نظارت بر حسن عملکرد در زمان تحویل و تست نهایی سیستم ( سخت افزار و نرم افزار).
- همکاری با سرمایه پذیر و مشاوره بر بهره برداری و بازگشت سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذار.
- تنظیم برنامه تحویل موقت و تهیه فهرست آزمایشها با هماهنگی کارفرما.
- شرکت در کمیسیون تحویل موقت، دستور انجام آزمایشها با نظر اعضاء کمیسیون مذکور و بررسی نتایج آنها، تنظیم صورتجلسه تحویل موقت و فهرست نواقص مربوطه.
- بازرسی و مشاوره دورهای بر عملکرد طرح در دوره بهره برداری آزمایشی (دوره تضمین).
- دستور انجام آزمایشها (در صورت لزوم) و بررسی نتایج آنها و ارئه گزارش کتبی به کارفرما.
- نظارت بر انجام وظایف پیمانکاران و سایر عوامل درگیر در طرح در دوره تضمین پروژه.
- رسیدگی به نواقص و معایب در دوره تضمین، تهیه فهرست آنها و پیگیری و مشاوره بر رفع آنها به وسیله عوامل مربوط.
- همکاری با کارفرما و سرمایه گذار برای اجرای صحیح روشها و دستورالعمل های بهره برداری.
- حصول اطمینان از رفع معایب و تأیید آمادگی کار برای تحویل قطعی در پایان دوره تضمین پروژه.
- شرکت در کمیسیون تحویل قطعی و تنظیم صورتجلسه مربوطه.
هزينه ها و پرداخت ها
براي شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مصداق ندارد.
دوره عملكرد
به بازه زماني قرارداد منعقد شده بستگي دارد.
خاتمه توافقنامه
به شرايط مطروحه در قرارداد منعقد شده بستگي دارد.