8140
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
سال درخشان در احداث زیربناهای حمل و نقل
 

سال درخشان در احداث زیربناهای حمل و نقل

معاون وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسبت فرارسیدن سال جدید و عید باستانی نوروز، ساخت و بهره برداری از 54 پروژه به طول 2 هزار 638 کیلومتر با اعتبار 3011 میلیارد ریال و شکسته شدن رکورد ساخت آزادراه در کشور با ساخت 212 کیلومتر آزادراه در سال 91 را موجب درخشان بودن سال گذشته در زمینه احداث زیرساخت های حمل و نقل عنوان کرد.
دوشنبه، 28 اسفند 1391 | Article Rating

"سال 1391 در حالی سپری ‌شد که بیگانگان خیل عظیم و بی‌سابقه تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی خویش را با هدف واهی تسلیم و تعظیم ملت شریف ایران در برابر خواسته‌های ظالمانه و زورمدارانه آنها جاری و ساری نمودند. غافل از آنکه مردان غیور و سلحشور ایران اسلامی با اتکال به خداوند بزرگ و با اراده پولادین و همتی وصف ناپذیر از همه عرصه‌ها و صحنه‌ها پیروز و سربلند بیرون می‌آیند. یکی از این عرصه‌ها، ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور است که علیرغم تأثیر مستقیم برخی تحریم‌ها بر این صنعت، این شرکت توانسته است به فضل الهی و همت مهندسان و متخصصان خویش با تأسی از رهنمودهای رهبر فرزانه و دولت خدمتگزار گامی بلند در عمران و آبادانی و شکوفایی سرزمین کهن ایران اسلامی بردارد.

سال 91 را با تمام مشکلات و سختی های فراوان بویژه در مقابله با دشمنان ملت شریف ایران با شکیبایی و بردباری پشت سر می گذاریم در حالی که طبق فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را سرلوحه اهدافمان قرار دادیم تا چرخ عمران و آبادانی ایران عزیز لحظه ای از حرکت باز نماند.

به جرأت می توان گفت که تاریخ تمدن بشر همواره مدیون حمل و نقل است، زیرا  در طول تاریخ گسترش تجارت و تولید و اشاعه فرهنگ و تمدن بشری در گرو جابجایی بوده است. حمل و نقل از مهمترین بخش‌های اقتصادی در هر کشور است و از دیدگاه کلان نه تنها تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد و توسعه اقتصاد ملی دارد، بلکه خود نیز از فرآیند رشد و توسعه اقتصادی اثرپذیر بوده و در این فرآیند دچار تغییر و تحول می‌شود. به همین روی حمل و نقل در مجموعه فعالیت های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع نقش چشمگیری را بر عهده داشته و وجود زیرساخت های حمل و نقل در هر منطقه ای موجب جذب و تمرکز فعالیت های اقتصادی در آن منطقه شده است. از دیدگاه اقتصاد کلان حمل و نقل تأثیر بسیار زیادی بر متغیرهای اقتصاد کلان مانند سطح تولید، اشتغال، صادرات، سرمایه گذاری و بسیاری متغیرهای دیگر خواهد گذاشت. این صنعت حدود 75 درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود 10 درصد از اشتغال کل را به خود اختصاص می دهد و تأثیر بسزایی بر فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، رفاه اجتماعی و محیط زیست دارد.

در نتیجه باید تأکید شود که در نقش و اهمیت راه و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کوچکترین تردیدی وجود ندارد. از آنجایی که احداث زیرساخت‌های حمل و نقل نیازمند منابع مالی هنگفتی است وزارت راه و شهرسازی با حمایت مدبرانه خود با اقداماتی کارشناسانه بخش خصوصی را که تا قبل از این حضوری بسیار کمرنگ در اجرای پروژه‌های راهسازی ایفا کرده بود را به مشارکت دعوت کرد و تلاش کرد با شناسایی نقاط ضعف و قوت بخش های مختلف، سرمایه‌گذاری آنان را در حوزه‌های مختلف راه‌آهن، بزرگراه، بنادر، فرودگاه و آزادراه به کار گیرد تا امروز شاهد جهشی بزرگ در احداث زیرساخت های حمل و نقلی باشیم. بدون شک وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگترین دستگاه های دولتی در عرصه خدمات رسانی در کشور محسوب می شود که همه مردم از خدمات آن بهره مند می‌شوند و سهم بالایی در ارزش افزوده و اشتغال دارد. حمل و نقل کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی با استفاده از بخش‌های مختلف حمل و نقل کار بسیار سترگی است که نیازمند مدیریتی کارآمد است و آمارهای موجود بیانگر این واقعیت است که در تمام زمینه‌ها رشد چشمگیری را شاهد هستیم.

علاوه بر این هم اکنون شاهد احداث 10 هزار کیلومتر راه آهن، 3 هزار کیلومتر آزادراه و 5 هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در کشور هستیم که در زمینه ساخت زیربناهای حمل و نقل به رکوردهایی دست یافته ایم که در نوع خود کم نظیر و چه بسا بی نظیر بوده است. ساخت و بهره برداری از 54 پروژه به طول 2 هزار 638 کیلومتر با اعتبار 3011 میلیارد ریال در سال 91 و شکسته شدن رکورد ساخت آزادراه در کشور با ساخت 212 کیلومتر آزادراه در سال 91 خود گواه این مدعاست.

همچنین تعداد 39 پروژه از پروژه‌های مهر ماندگار به بخش زیرساخت های حمل و نقل متعلق است که حجم این طرح ها نشان از جایگاه مهم شرکت ساخت و توسعه در عمران و آبادانی کشور دارد. آنچه که ما را در تحقق اهدافمان موفق ساخته است استعانت از از درگاه حضرت حق و همراهی و پشتیبانی ملت شریف ایران و تلاش همکاران شرکت ساخت است که ما را در این راه  تنها رها نکردند و همواره پشتیان و یاری‌رسان ما بودند.

به همین دلیل در سال حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی به خود می بالیم که کشور را به کارگاه عظیم راه و راهسازی تبدیل کرده‌ایم و با استفاده از دانش متخصصان ایرانی، بازوان پرتوان کارگران ایرانی و مشارکت مردم عزیز ایران سالی پرشکوه و درخشان را در ساخت زیربناهای حمل و نقل رقم زاده‌ایم.

جای دارد از تلاش همه همکاران، کارشناسان، پیمانکاران، متخصصان و کارگران غیور در حوزه راه و شهرسازی قدردرانی کنم و آرزوی سربلندی و عزت کشور و ملت عزیزم را از خداوند بزرگ خواستارم.

 در پایان ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو، به مصداق «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» از تلاش‌های خالصانه و شبانه روزی همکاران‌‌ در سال 1391در کسب این موفقیت‌ها صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نمایم و امیدوارم در سال جدید نیز با اتکال به خداوند بزرگ و توجه به ترسیم چشم انداز جدید شرکت  برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و توسعه توأم با تعهد، ایمان و عشق به خدمت در راه خدا، هم‌چنان توفیقات روزافزون همراه ما باشد."

مهندس احمد صادقی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و  توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

تصاویر
  • سال درخشان در احداث زیربناهای حمل و نقل
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها