زیربناهای حمل ونقل ریلی
...
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
جوین- اسفراین
جوین- اسفراین
جوین- اسفراین
شرح پروژه:
این محور از ایستگاه راه آهن نقاب در محور راه آهن تهران- مشهد منشعب شده ومنطقه ای کم عارضه و با توپوگرافی هموار به مجتمع فولاد و لوله گستر اسفراین و شهر اسفراین متصل می گردد،که طول این بخش 40+56 کیلومتر می باشد
شرح مسیر:

بخش اسفراین  جوین:

 این محور از ایستگاه راه آهن نقاب در محور راه آهن تهران- مشهد منشعب شده ومنطقه ای کم عارضه و با توپوگرافی هموار به مجتمع فولاد و لوله گستر اسفراین و شهر اسفراین متصل می گردد،که طول این بخش 40+56 کیلومتر  می باشد. با احداث این شاخه ریلی بارهای مجتمع فولاد و کارخانه لوله گستر اسفراین ممکن خواهد شد و در کنار آن شهر اسفراین برای جا بجایی مسافر از خط ریلی برخودار خواهد شد.

بخش بجنورد – اسفراین:

منطقه ایست فوق العاده کوهستانی و صعب العبور که گذر از آن با گزینه هایی شامل تونلها، ابنیه و قوسهای متعدد با شعاع کم و به طول 102 کیلومتر به بجنورد متصل می شود و درحال حاضر، مطالعات طراحی پایه آن در حال تکمیل می باشد. 

نقشه و نمودار:

شیراز- جهرم
شیراز- جهرم
شیراز- جهرم
شرح پروژه:
طرح فوق بطول 535 کیلومتر، بصورت یک خطه، باسرعت طرح 120 برای باری و 160 برای مسافری، دردست طراحی و اجرا می باشد. این محور از ایستگاه کوار در نزدیکی شیراز شروع و پس ازعبور از شهرهای جهرم و لار به راه‌آهن بافق - بندرعباس متصل می‌گردد.

شرح مسیر:
طرح فوق بطول 535 کیلومتر، بصورت یک خطه، باسرعت طرح  120 برای باری و  160 برای  مسافری، دردست طراحی و اجرا می باشد.

این محور از ایستگاه کوار در نزدیکی شیراز شروع و پس ازعبور از شهرهای جهرم و لار به راه‌آهن بافق - بندرعباس متصل می‌گردد.

مطالعات مقدماتی طرح اتصال شیراز به محور راه­آهن بافق- بندرعباس در سال1372 توسط مهندسین مشاور مترا انجام گردید. این مطالعات در سال 1385 به کارفرمایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، با هدف اتصال مستقیم ریلی دو استان مهم معدنی- صنعتی- کشاورزی، فارس و کرمان، ایجاد یک مسیر میانبر بین دو محور مهم ریلی بافق - بندرعباس و اصفهان - شیراز- بوشهر-عسلویه و تحت پوشش قرار دادن مراکز عمده جمعیتی و باری منطقه بازنگری گردید.

 به­علت گستردگی منطقه مورد بررسی تمامی واریانت‌های ممکن جهت اتصال شیراز به محور بافق- بندرعباس با توجه به الگوی تقاضای حمل و نقل در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

مسیرهای بررسی شده در آن مطالعات عبارت بودند از:


شیراز – سروستان – فسا- داراب به محور بافق-بند
شیراز – جهرم – داراب به محور بافق-بندرعباس
شیراز – جهرم – لار به محور بافق-بندرعباس
سعادت شهر - آباده طشک – گل­گهر
شیراز – خرامه – استهبان – نیریز- گل­گهر
شیراز – سروستان- استهبان- نیریز- گل­گهر

در نهایت براساس مطالعات بازنگری شده معاونت برنامه­ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت متبوع، طرح شیراز– جهرم– لار-بندرعباس در سال 1389 مجوز اجرا ( بصورت مشارکتی) گرفت.

در این راستا در تاریخ 6/2/1390 قرارداد EPC-F  مابین وزارت راه و شهرسازی و شرکت خدمات خط  و ابنیه فنی راه­آهن( تراورس) با مشارکت بانک ملی ایران منعقد گردید و عملیات اجرایی عمدتاً در محدوده جهرم و لار آغاز ولی در فاصله زمانی کوتاهی متوقف شد.

به دلیل آنکه پروژه به صورت طرح و اجرا به طرف مشارکت مذکور واگذار گردیده بود، مطالعات مرحله اول، دوم و نظارت نیز بر عهده پیمانکار طرح بود، لذا این شرکت نسبت به اخذ مشاور کارفرما (مهندسین مشاور پاسیلو) اقدام نمود ولی به دلیل توقف عملیات اجرایی پروژه، مطالعات طرح نیز به شرکت ساخت ارسال نشد.

لازم به توضیح است مقرر بود انتهای مسیر ابتدا به بندر خمیر و سپس به بندرعباس ختم شود ولی بنا به تصمیم مدیریتی، انتهای این طرح به زادمحمود (واقع در محور راه­آهن بندرعباس– بافق) ختم شد و با این تغییر طول مسیر شیراز- جهرم – لار- زادمحمود به حدود 490 کیلومتر تبدیل گردید.

نقشه و نمودار:

 

گل گهر- شیراز

گل گهر- شیراز

گل گهر- شیراز

گل گهر- شیراز
گل گهر- شیراز
شرح پروژه:
  • -راه‌آهن گل‌گهر ـ شیراز با هدف اتصال شیراز به شبکه ریلی کشور، تسهیل در حمل بار و مسافر در منطقه طرح، بالا بردن سطح ایمنی در نقل و انتقالات کشور و نیز توسعه و آبادانی زیرساخت‌های حیاتی کشور از سال 1373 مورد نظر مسئولین استانی و کشوری بوده است.
شرح مسیر:

- راه‌آهن گل‌گهر ـ شیراز با هدف اتصال شیراز به شبکه ریلی کشور، تسهیل در حمل بار و مسافر در منطقه طرح، بالا بردن سطح ایمنی در نقل و انتقالات کشور و نیز توسعه و آبادانی زیرساخت‌های حیاتی کشور از سال 1373 مورد نظر مسئولین استانی و کشوری بوده است. این مسیر به طول 346 کیلومتر با امتداد شرق به غرب، گل گهر در استان کرمان را به شیراز، مرکز استان فارس متصل می‌نماید و از شهرستانهای قطرویه، نی‌ریز، استهبان و سروستان عبور می‌نماید.

 - راه آهن گل گهر - شیراز در واقع نقش اتصال شیراز به راه آهن موجود بافق – بندر عباس را ایفا می‌کند. وجود مراکز صنعتی ، معادن متنوع سنگ ،وجود معادن تولید مواد اولیه کارخانجات ذوب آهن و ... نقش راه آهن گل گهر به شیراز را دو چندان مینماید به نحوی که باعث افزایش رونق اقتصادی شهرستانهای مجاور شبکه راه آهن خواهد شد.

نقشه و نمودار:

 

درود- خرم آباد
درود- خرم آباد
درود- خرم آباد
شرح پروژه:
  • این طرح بطول 114.5 کیلومتر، بصورت یک خطه ، با حداقل شعاع قوس 500 متر و حداکثر شیب طولی 15 در هزار طرح گردیده است
شرح مسیر:

  طرح فوق بطول 114.5 کیلومتر، بصورت یک خطه ، با حداقل شعاع قوس 500 متر و حداکثر شیب طولی 15   در هزار طرح گردیده است . طرح مذکور شامل 9 دستگاه تونل مجموعاً به طول 10735 متر و 5 کیلومتر تونل اضطراری و 10 دستگاه پل بزرگ و 29 دستگاه پل تقاطع می باشد. شایان ذکر است توجه به طرح و ساخت بودن طرح قطعاً مشخصات پروژه اصلاح و تدقیق خواهد شد  طرح مذکور با عبور از شهرهای  دورود، چغلوندی، خرم آباد، پل دختر به اندیمشک متصل میگردد.

نقشه و نمودار:

 

شهرکرد به شبکه

شهرکرد به شبکه

شهرکرد به شبکه
شهرکرد به شبکه
شرح پروژه:
  • این طرح بطول 85 کیلومتر، بصورت یک خطه ، باسرعت طرحKm/h 160 برای مسافری و Km/h120 برای باری طراحی گردیده است.
شرح مسیر:

 طرح فوق بطول 85 کیلومتر، بصورت یک خطه ، باسرعت طرح 160 برای مسافری و 120 برای باری طراحی گردیده است.

اهداف اصلی طرح :

اتصال استان چهارمحال وبختیاری به شبکه راه آهن سراسری  وفراهم آوری بستری مناسب برای احداث طرحها و صنایع جدیدواقع در منطقه.

بهبود و افزایش شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر وکا هش مصرف سوخت.

نقشه و نمودار:

پیشرفت مسیر:

راه آهن سبزوار به شبکه

راه آهن سبزوار به شبکه
راه آهن سبزوار به شبکه
شرح پروژه:
  • شهرستان سبزوار یکی از مراکز عمده جمعیتی و باری استان خراسان رضوی می‌باشد. راه آهن اتصالی سبزوار به شبکه ریلی کشور از ایستگاه سلطان آباد منشعب و به شهر سبزوار متصل می‌شود. طول این مسیر در حدود 45 کیلومتر می‌باشد.
شرح مسیر:

شهرستان سبزوار یکی از مراکز عمده جمعیتی و باری استان خراسان رضوی می‌باشد. با توجه به علاقه مسئولین این شهرستان جهت اتصال به شبکه ریلی کشور، در سال 1385 با توجه به پیگیری مسئولان شهرستان سبزوار، مطالعات توجیهی احداث آن توسط مهندسین مشاور انجام شده و نتایج نشانگر آنست که بعلت شرایط مناسب توپوگرافی منطقه، طول کم مسیر و تاثیر آن بر افزایش ترابری در طول محور تهران- مشهد، احداث این محور دارای توجیه اقتصادی     می باشد.

 راه آهن اتصالی سبزوار به شبکه ریلی کشور از ایستگاه سلطان آباد منشعب و به شهر سبزوار متصل می‌شود. طول این مسیر در حدود 45 کیلومتر می‌باشد.

در طول مسیر ایستگاه بین راهی دیده نشده و فقط ایستگاه سلطان‌آباد جهت آماده‌سازی اتصال خط جدید تغییراتی خواهد داشت و همچنین ایستگاه سبزوار نیز یک ایستگاه تشکیلاتی می‌باشد که در آینده جهت اتصال مسیر خلیل آباد - کاشمر - سبزوار طراحی می‌گردد؛ لیکن در حال حاضر این مسیر تنها جهت اتصال شهر سبزوار به شبکه ریلی احداث خواهد شد.

این محور در سال 1389 مجوز اجرا را دریافت و در بودجه سال 1390، ردیف اعتباری به شماره 40701063 به خود اختصاص داد.

نقشه و نمودار:


پیشرفت مسیر:

راه آهن یزد- اقلید

راه آهن یزد- اقلید

راه آهن یزد- اقلید

راه آهن یزد- اقلید
راه آهن یزد- اقلید
شرح پروژه:
  • طـرح راه آهـن یزد-اقلید به طول 274 کیلومتر، بصورت یک خطه، باسرعت طرحkm/h 160 برای مسافری وkm/h 120 برای باری طراحی گردیده است. این طرح در مسیر خود از شهرهای یزد، مهریز، ابرکوه و اقلید، عبور می‌نماید. همچنین تعداد 11 ایستگاه شامل 9 ایستگاه درجه 3، 1 ایستگاه درجه 2 و 1 ایستگاه درجه 1 در این مسیر در نظر گرفته شده است.
شرح مسیر:

طـرح  راه آهـن یزد-اقلید  به طول 274 کیلومتر، بصورت یک خطه، باسرعت طرحkm/h  160 برای مسافری وkm/h 120 برای باری طراحی گردیده است. این طرح در مسیر خود از شهرهای یزد، مهریز، ابرکوه و اقلید، عبور می‌نماید.

همچنین تعداد 11 ایستگاه شامل 9 ایستگاه درجه 3، 1 ایستگاه درجه 2 و 1 ایستگاه درجه 1 در این مسیر در نظر گرفته شده است.

نقشه و نمودار:

پیشرفت مسیر:

چابهار- زاهدان

چابهار- زاهدان

چابهار- زاهدان

چابهار- زاهدان
چابهار- زاهدان
شرح پروژه:
مسیر به طول احداث حدود 610 کیلومتر (580 کیلومتر مسیر اصلی به انضمام 30 کیلومتر خط دوم دومک- زاهدان) از چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای نیک‌شهر، ایرانشهر و خاش به محور راه‌آهن کرمان - زاهدان متصل می گردد.
شرح مسیر:

مسیر به طول احداث حدود 610 کیلومتر (580 کیلومتر مسیر اصلی  به انضمام 30 کیلومتر خط دوم دومک- زاهدان)  از چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای نیک‌شهر، ایرانشهر و خاش به محور راه‌آهن کرمان - زاهدان متصل می گردد.

اهداف طرح

اهداف اصلی در مطالعه و احداث محور ترانزیت شرق کشور عبارتند از:

  اتصال مستقیم ریلی بین سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی

  ایجاد مسیر ترانزیت تمام ریلی در شرق کشور جهت اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب (از طریق کشورهای    افغانستان و ترکمنستان)

   تحت پوشش قراردادن مراکز جمعیتی و باری در مناطق شرقی کشور

  تسریع در توسعه اقتصادی، بازرگانی، اجتماعی و امنیتی در مناطق تحت پوشش

نقشه و نمودار:

شیراز- بوشهر- عسلویه

شیراز- بوشهر- عسلویه
شیراز- بوشهر- عسلویه
شرح پروژه:
راه آهن محور شیراز – بوشهر – عسلویه
شرح مسیر:

الف) محور شیراز-بوشهر

محور شیراز بوشهر به طول 442 کیلومتر از ایستگاه راه آهن مرودشت آغاز و پس از عبور از رودخانه کر و شمال دریاچه مهارلو، به ایستگاه کوار می رسد. در ادامه با گذر از روستای سیرزجان و حوالی غربی موردستان(آتشکده)، رودخانه آب شور را قطع نموده و به شهر فراشبند وارد می شود. سپس محور در منطقه ای کوهستانی ادامه مسیر داده و در محدوده کیلومتر 427 به ایستگاه چغادک رسیده و نهایتاً به شهرستان بوشهر منتهی می شود.

 ب) محور اهرم – عسلویه

محور فوق به طول حدود 205 کیلومتر از ایستگاه اهرم واقع در شمال اهرم شروع شده و مسیر پس از انشعاب از این ایستگاه با یک قوس چپگرد به سمت اهرم طی مسیر می‌کند.در ادامه مسیر از ایستگاه شماره 2 واقع در شمال روستای مل‌گاودان عبور کرده و پس از گذر از نواحی شمال‌شرقی بندر کنگان

به ایستگاه شماره 7 می‌رسد.

نهایتاً مسیر بعد از عبور از ایستگاه شماره 8 ، در کیلومتر  205 به بندر عسلویه می رسد.

نقشه و نمودار:

راه آهن میانه- اردبیل

راه آهن میانه- اردبیل

راه آهن میانه- اردبیل

راه آهن میانه- اردبیل
راه آهن میانه- اردبیل
شرح پروژه:
  • مسیر راه‌آهن میانه - اردبیل به طول 175 کیلومتر، با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز گشته و تدریجا" وارد منطقه کوهستانی می‌گردد
شرج مسیر:

مسیر راه‌آهن میانه - اردبیل به طول 175 کیلومتر، با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت  برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز گشته و تدریجا" وارد منطقه کوهستانی    می‌گردد. سپس با رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه محل سد عبور کـــــرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل‌اوزن ادامه مسیر می‌دهد. در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل - مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل  می‌گردد.

در محور فوق 8  ایستگاه شامل 2 ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نام‌های سبز و اردبیل و 3 ایستگاه مسافری درجه 2 به نام‌های فیروزآباد و گنجگاه و مهماندوست و 3 ایستگاه بین راهی پیش‌بینی شده است.

این طرح علاوه براینکه باعث ایجاد یک سیستم حمل و نقل ریلی روان؛ ایمن و سریع جهت توسعه استان اردبیل می‌شود، موجب ارتباط با کشورهای واقع در اروپای شرقی از طریق جمهوری آذربایجان می‌گردد.

نقشه و نمودار:


پیشرفت مسیر:

راه آهن تهران- قم- اصفهان

راه آهن تهران- قم- اصفهان

راه آهن تهران- قم- اصفهان

راه آهن تهران- قم- اصفهان
راه آهن تهران- قم- اصفهان
شرح پروژه:
  • طرح فوق بطول 410 کیلومتر، بصورت 2 خطه ، باسرعت طرحKm/h300 برای مسافری طراحی گردیده است. (تهران- قم170 کیلومتر و قم- اصفهان240 کیلومتر).
شرح مسیر:

 طرح فوق بطول 410 کیلومتر، بصورت 2 خطه ، باسرعت طرح 300 برای مسافری طراحی گردیده است. (تهران- قم170 کیلومتر و قم- اصفهان240 کیلومتر).

قطعه یک اجرائی : از کیلومتر 000+0 ( ایستگاه انشعاب محدوده شهرک پردیسان قم )  الی 842+89 ( حدود 15 کیلومتر پس از دلیجان محدوده جاده روستای شانق)

قطعه دواجرائی: ازکیلومتر842+89  الی000+239 ( ایستگاه اصفهان درشمال اصفهان،حدفاصل خورزوق وورزشگاه نقش جهان)

اهداف اصلی طرح:  اتصال پایتخت به مرکزایران قم واصفهان بصورت مسافری  وبا دسترسی بسیارسریع ،آسان ،ارزان وایمن همچنین بهره گیری از تکنولوژی روزوپیشرفته جهان برای اولین باردرخاورمیانه وفراهم آوری بستری مناسب برای مواردگردشگری وتوسعه ریلی جدید(برقی سریع السیر).

شرح مسیر :   قم – نیزار – دلیجان – قرقچی – میمه – مورچه خورت – اصفهان 

نقشه و نمودار:
راه آهن تهران- همدان- سنندج
راه آهن تهران- همدان- سنندج

راه آهن تهران- همدان- سنندج
راه آهن تهران- همدان- سنندج

راه آهن تهران- همدان- سنندج
راه آهن تهران- همدان- سنندج

راه آهن تهران- همدان- سنندج
راه آهن تهران- همدان- سنندج
راه آهن تهران- همدان- سنندج
شرح پروژه:
  • طـرح راه آهـن تهران – همدان – سنندج به طول 410 کیلومتر، بصورت یک خطه، باسرعت طرحkm/h 160 برای مسافری وkm/h 120 برای باری طراحی گردیده است. (مسیر تهران- همدان به طول 260 کیلومتر و مسیر همدان- سنندج به طول150 کیلومتر). این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌نماید.

پیشرفت پروژه:

طـرح  راه آهـن تهران – همدان – سنندج  به طول 410 کیلومتر، بصورت یک خطه، باسرعت طرحkm/h  160 برای مسافری وkm/h 120 برای باری طراحی گردیده است. (مسیر تهران- همدان به طول 260 کیلومتر و مسیر همدان- سنندج به طول150 کیلومتر). این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌نماید.

همچنین تعداد 12 ایستگاه شامل: همدان و ساوه (بعنوان ایستگاه‌های تشکیلاتی درجه 1)، نوبران و فامنین (بعنوان ایستگاه‌های مسافری درجه 2) و 8 ایستگاه درجه3 (که در دو فاز اول و دوم ساخته می‌شوند) در این مسیر در نظر گرفته شده است.

این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استان‌های همدان و کردستان را به شبکه راه‌آهن سراسری متصل می‌نماید، باعث فراهم‌آوردن بستری مناسب به‌منظور احداث طرح‌ها و صنایع جدید، بهبود وگسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سیر وکاهش مصرف سوخت می‌گردد.

نقشه و نم.دار:
راه آهن میانه- تبریز

راه آهن میانه- تبریز

راه آهن میانه- تبریز

راه آهن میانه- تبریز

راه آهن میانه- تبریز

راه آهن میانه- تبریز

راه آهن میانه- تبریز

راه آهن میانه- تبریز

راه آهن میانه- تبریز

راه آهن میانه- تبریز
راه آهن میانه- تبریز
شرح پروژه:
  • راه‌آهن دوخطه میانه - بستان آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران - تبریز شروع شده و با گذر از مسیری عمدتاً کوهستانی که از شهرهای ترکمنچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور می‌نماید، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌گردد
شرح مسیر:

راه‌آهن دوخطه میانه - بستان آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران - تبریز شروع شده و با گذر از مسیری عمدتاً کوهستانی که از شهرهای ترکمنچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور می‌نماید، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌گردد. این محور از مسیر موجود راه‌آهن میانه - تبریز حدود 100 کیلومتر کوتاهتر می‌باشد.

 همچنین با اخذ مجوز احداث خط دوم تهران- میانه، در آینده یک مسیر دوخطه از منتهی‌الیه شمال شرقی تا شمال غربی کشور ایجاد خواهد گردید. در نهایت از جمله اهداف احداث این محور عبارت است از:

-         کاهش حدود 100 کیلومتری مسیر راه آهن تهران- تبریز، که از شریان‌های اصلی شبکه راه آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور می باشد.

-         افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر

-         بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده ای

-         کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای

-         کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی.

-         پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه یافته همچون شهرهای بستان آباد و قره چمن و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه.

نقشه و نمودار:


پیشرفت پروژه:

راه آهن قزوین- رشت

راه آهن قزوین- رشت

راه آهن قزوین- رشت

راه آهن قزوین- رشت
راه آهن قزوین- رشت
شرح پروژه:
  • طـرح راه آهـن قزویـن – رشت بطول 165 کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت طـرح km/h 160 برای مسافری وkm/h 120 برای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
شرح مسیر:

طـرح  راه آهـن قزویـن – رشت بطول 165 کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت طـرح  km/h 160 برای مسافری وkm/h  120 برای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

 لازم به ذکر است، مسیر از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می شود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می گردد.

همچنین تعداد نه ایستگاه شامل: دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر در نظر گرفته شده است.

این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم می‌باشد. 

نقشه و نمودار:

 

راه آهن خواف- هرات

راه آهن خواف- هرات

راه آهن خواف- هرات

راه آهن خواف- هرات
راه آهن خواف- هرات
شرح مسیر:

پروژه راه آهـن خواف – هرات  به طول 76.8 کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت طـرح  km/h 160 برای مسافری وkm/h  120 برای باری، از کیلومتر 092+24راه آهن سنگان – تربت حیدریه  در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه می یابد و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود. مسیر راه آهن در کیلومتر 240+12 جاده تایباد – خواف و در کیلومتر 300+21 جاده معدن سنگان را بصورت زیرگذر قطع می‌نماید. مسیر در کیلومتر 38 الی 42 از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر 47 الی 52 وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌گردد. از کیلومتر 55 در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر 800+76 به مرز شمعتیغ می‌رسد.

این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد- حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا بسیار مهم می‌باشد. 

نقشه و نمودار:

راه آهن مراغه- ارومیه

راه آهن مراغه- ارومیه
راه آهن مراغه- ارومیه
شرح پروژه:
  • این طرح استانهای آذربایجان غربی را بصورت ریلی به استانهای آذربایجان شرقی، زنجان ، قزوین و بالاخره به تهران متصل مینماید و از این طریق باعث توسعه اقتصادی منطقه و افزایش رفاه مردم منطقه می‌شود و مردم شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده می‌توانند از آن استفاده ببرند.
شرح مسیر:

این طرح استانهای آذربایجان غربی را بصورت ریلی به استانهای آذربایجان شرقی، زنجان ، قزوین و بالاخره به تهران متصل می‌نماید و از این طریق باعث توسعه اقتصادی منطقه و افزایش رفاه مردم منطقه می‌شود و مردم شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده می‌توانند از آن استفاده ببرند.

عملیاتی شدن این طرح علاوه برافزایش ایمنی حمل‌ونقل و صرفه‌جوئی در مصرف سوخت، آلودگی زیست‌محیطی را کاهش داده و نقش بسیار موثری  در حمل و نقل عمومی دارد و ضمنأ اشتغال زائی مستقیم آن حدود 834 نفر خواهد بود و در توسعه مناطق جنوبی دریاچه ارومیه و استان آذربایجان غربی تاثیر زیادی دارد .

مسیر مراغه – ارومیه از ایستگاه مراغه محور راه‌آهن تهران – تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور نموده و سپس به ارومیه میرسد. طول مسیر 180 کیلومتر می‌باشد. در طول مسیر 7 ایستگاه پبیش‌بینی شده عبارتند از ملکان، میاندوآب، قزل قلعه – مهاباد- نقده  – شیرین بلاغ – رشکان و بالاخره به ارومیه میرسد. مسیر طوری انتخاب شده که از نزدیک شهرهای پرجمعیت و مناطق کشاورزی استان آذربایجان غربی عبور مینماید 


نقشه و نمودار:


پیشرفت پروژه:

راه آهن غرب کشور

راه آهن غرب کشور

راه آهن غرب کشور

راه آهن غرب کشور

راه آهن غرب کشور
راه آهن غرب کشور
شرح پروژه:
  • طـرح راه آهـن غرب کشور به طول 605 کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت طـرحkm/h 160 برای مسافری وkm/h 120 برای باری می‌باشد. این طرح مشتمل بر محورهای اراک (سمنگان)- کرمانشاه به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول 75 کیلومتر می‌باشد.
شرح مسیر:

طـرح راه آهـن غرب کشور به طول 605 کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت طـرحkm/h 160 برای مسافری وkm/h  120 برای باری می‌باشد. این طرح مشتمل بر محورهای اراک (سمنگان)- کرمانشاه به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول 75 کیلومتر می‌باشد.

مسیر راه‌آهن مورد مطالعه از ایستگاه سمنگان (نزدیک اراک) شروع و ضمن عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصر شیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم می‌گردد.

همچنین تعداد 13 ایستگاه شامل ایستگاه‌های سمنگان، حک، جلایر، زنگنه، ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزآباد، زاگرس، گاماسیاب، بیستون، کرمانشاه قدیم و کرمانشاه جدید در این مسیر درنظر گرفته شده است.

این طرح امکان ارتباط ریلی استان‌های غرب کشور با تهران و شبکه راه‌آهن سراسری را فراهم می‌نماید که این امر موجب رشد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش عظیمی از مناطق غربی کشور را بدنبال خواهد داشت و باعث ارزانی حمل بار و افزایش ایمنی و رفاه مسافران می‌شود.

همچنین با اجرای این طرح امکان برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و در نتیجه ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق میسر می‌گردد. مضافاً اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بندر لاذقیه واقع در ساحل دریای مدیترانه از طریق کشورهای عراق و سوریه از دیگر مزایای این طرح می‌باشد.

نقشه و نمودار:

1

با ما در تماس باشید

تهران،بزرگراه مدرس شمال،خیابان شهید وحید دستگردی (ظفر)،خیابان شهید فرید افشار،تقاطع بلوار آرش غربی،پلاک 3

تلفن تماس:02126400318

پست الکترونیکی:info@cdtic.ir

کد پستی:

1916615813


.