اخبار برگزیده
آذربایجان شرقی
بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه از زیرساخت های حمل ونقل استان آذربایجان شرقی راه آهن میانه- بستان آباد ٢ ماه دیگر به بهره برداری می رسد/ تخصیص 40 میلیارد تومان اعتبار به راه آهن میانه- تبریز خادمی از سفر معاون رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی و بازدید از زیرساخت های حمل و نقل این استان خبر داد و گفت: با توجه به آخرین مراحل اجرایی راه آهن میانه- بستان آباد پیش بینی می شود این مسیر ریلی به طول 132 کیلومتر تا 2 ماه دیگر به بهره برداری می رسد.
به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه به همراه نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان شرقی سفر کردند و از روند اجرای زیرساخت های حمل و نقل این استان بازدید کردند.
خیراله خادمی از بازدید مسیر ریلی میانه- بستان آباد- تبریز خبر داد و گفت: این خط آهن با هدف دسترسی آسان و سریع بخش های شمال غربی کشور به تهران و کاهش حدود 114 کیلومتری مسیر راه آهن موجود احداث شده است که زمان سفر را 5.5 ساعت کاهش می دهد.
وی ادامه داد: این مسیر ریلی 203 کیلومتر طول دارد که زیرسازی 154 کیلومتر آن به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل حدود 85 درصد است.
خادمی از اختصاص 40 میلیارد تومان اعتبار به این خط آهن از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه در این سفر خبر داد و گفت: محدوده میانه تا بستان آباد در آستانه بهره برداری است و پیش بینی می شود عملیات اجرایی این بخش از پروژه تا 2 ماه دیگر تکمیل و این مسیر ریلی به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در توضیح عملیات اجرایی محدوده بستان آباد- تبریز اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی این بخش از راه آهن در نیمه دوم سال 1399 به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
خادمی با اشاره به قرار گرفتن این پروژه در منطقه کوهستانی افزود: 80 درصد این مسیر ریلی در مناطق کوهستانی و تپه ماهور قرار دارد و به همین دلیل حدود 7 کیلومتر پل خاص و 6.7 کیلومتر تونل در این مسیر احداث می شود و دارای 4 ایستگاه سبقت و تلاقی و 7 ایستگاه مسافری است.
آزادراه تبریز- بازرگان؛ کوتاه ترین مسیر اتصال تهران به مرز بازرگان
معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر به همراه معاون رییس جمهور از آزادراه تبریز- مرند- بازرگان بازدید کرد با اشاره به اهمیت این آزادراه برای استان آذربایجان شرقی گفت: این آزادراه با جذب ترافیک شهرهای تبریز، صوفیان و مرند موجب حذف گلوگاه های ترافیکی می شود و به علت سرعت بالاتر، سفر سریع و در عین حال ایمن با مدت زمان کمتری را برای هموطنان فراهم می‌کند.
وی افزود: آزادراه تبریز - مرند بخشی از آزادراه تهران-بازرگان است که در قالب جاده ابریشم و به منظور افزایش ظرفیت یکی از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه احداث می‌شود و کوتاه ترین مسیر اتصال پایتخت به مرز بازرگان است.
خادمی طول کل آزادراه تبریز- بازرگان را 253 کیلومتر اعلام کرد و گفـت: در حال حاضر بخش تبریز تا مرند به طول 64 کیلومتر در حال احداث است و حدود 13 کیلومتر آن کنارگذر غرب تبریز است که در حال حاضر زیر عبور ترافیک قرار دارد
وی ادامه داد: عملیات اجرایی در 30 کیلومتر از پروژه به طور کامل فعال است و با پیشرفت فیزیکی حدود 11 درصد در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه تکمیل شدن این شریان حیاتی در استان آذربایجان شرقی را نیازمند مساعدت دولت در تامین اعتبار دانست و گفت: با توجه به عبور آزادراه از زمین‌های کشاورزی به منظور آزادسازی اراضی و از سوی دیگر به منظور تامین مصالح و قیر مورد نیاز در بخش‌هایی که عملیات اجرایی به خوبی در حال پیشرفت است نیازمند تامین اعتبار لازم از سوی دولت هستیم.
خادمی در توضیح عملیات اجرایی بخش مرند تا بازرگان بیان داشت: هم‌اکنون قطعه 6 آزادراه مرند- بازرگان به طول 60 کیلومتر مراحل ترک تشریفات را در سازمان برنامه و بودجه کشور طی می‌کند و با تسریع در روند این امر به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.
پیشرفت فیزیکی 76 درصدی بزرگراه اهر- تبریز
معاون وزیر راه وشهرسازی به همراه رییس سازمان برنامه و بودجه از روند عملیات اجرایی بزرگراه اهر- تبریز نیز بازدید کرد و در این خصوص گفت: با توجه به موقعیت ویژه این منطقه و وجود شهرها و روستاهای پرجمعیت و همچنین مناطق گردشگری خاص در این محدوده احداث یک بزرگراه برای کاهش ترافیک و افزایش ایمنی الزامی است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه طول این بزرگراه را 90 کیلومتر اعلام کرد و افزود: تا کنون 62 کیلومتر از این بزرگراه به بهره‌برداری رسیده است و پیشرفت فیزیکی بخش‌های باقیمانده 76.70 درصد است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه با اشاره به آب و هوای کوهستانی با زمستان‌های سرد در این منطقه اظهار داشت: این بزرگراه موجب ارتباط شهرستان‌های اهر، کلیبر، مشکین، هریس، ورزقان و خواجه با مرکز استان آذربایجان شرقی خواهد بود و به همین دلیل علاوه بر دارا بودن ترافیک سنگین نیازمند احداث مسیر ایمن با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی منطقه است.