شماره: 4584
1400/09/29
معاون وزير راه و شهرسازي در نشست خبري نمايشگاه حمل و نقل مطرح كرد:
احداث10 هزار و 500 كيلومتر انواع راه ها در كشور
احداث10 هزار و 500 كيلومتر انواع راه ها در كشور

معاون وزير راه و شهرسازي در نشست خبري دومين روز از نمايشگاه حمل و نقل، لجستيك و صنايع وابسته گفت: حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور در حال اجرا است كه از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید است و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراه‌ است.

به گزارش اداره كل ارتباطات و اطلاع رساني شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور، خيراله خادمي در در نشست خبري دومين روز از نمايشگاه حمل و نقل، لجستيك و صنايع وابسته با اشاره به احداث 10 هزار و 500 كيلومتر از انواع راه ها در كشور گفت:‌ به منظور تكميل اين محورهاي ريلي، آزادراهي و بزرگراهي با قیمت روز، حدود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و باتوجه ‌به اینکه متوسط سالانه عمر راهسازی در کشور بین هشت تا ۱۰ سال است، پیش‌بینی می‌شود، پروژه‌هایی که توسط پیمانکاران در دست اجراست نیز ظرف مدت ۱۰ سال به پایان می‌رسد که این البته مشروط بر تخصیص بودجه مورد نیاز سالانه است.

خادمی افزود: اگر منابع اعتباری جدیدی در اختیار قرار بدهند زمان ساخت این پروژه‌ها کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با اظهار اینکه هم‌اکنون این پروژه‌ها در قالب حدود یک‌هزار و ۵۰۰ قرارداد پیمانکاری در حال اجرا هستند، تصریح کرد: ۹۵۰ مورد از این قراردادها در شرکت ساخت منعقد شده است و اجرای ۵۵۰ قراردادی که کوچک‌تر هستند برعهده ادارات کل راه‌وشهرسازی است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به شکل مستقیم در پروژه‌ها مشغول به کار هستند، گفت: دو برابر این میزان نیز نیرو به صورت غیرمستقیم پیشتیبان اجرای پروژه‌های عمرانی بخش زیرساخت کشور هستند.

 خادمي درباره نرخ عوارض آزادراه‌ها با اظهار اینکه هنوز رقمی توسط شرکت‌های آزادراهی سرمایه‌گذاری کننده برای بررسی ابلاغ نشده است، اظهار داشت: تا قبل از دهه فجر شرکت‌های آزادراهی سرمایه‌گذاری کننده، ارقام پیشنهادی خود را ارائه مي كنند كه تا پیش از پايان سال آن را برای بررسی به کمیته ارايه مي كنند  كه بر این اساس تا ابتدای سال آینده ارقام تعیین شده ابلاغ خواهد شد.

معاون وزير راه و شهرسازي یکی از موارد مدنظر در عوارض آزادراه‌ها را بهسازی و نگهداری آنها بیان کرد و گفت: هزینه‌های نگهداری و اجرای عملیات به شدت افزایش یافته است اما نمی‌توانیم متناسب با این مقوله عوارض را افزایش دهیم و هرچه کمتر عوارض افزایش یابد در خدمات‌دهی، برقراری ایمنی و رویه آسفالت کمتر کار خواهد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون به دلیل رقم کم عوارض و کسب نشدن درآمد متناسب با تورم، بسیاری از مسیرها نیاز ضروری به بهسازی دارند اما امکان ترمیم رویه‌ها وجود ندارد.

خادمي در اين نشست همچنين با اشاره به آخرین وضعیت ساخت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: برای ساخت باند غربی قطعه دوم آزادراه تهران – شمال به 2700 میلیارد تومان اعتبارات نیاز است که 50 درصد آن از سوی دولت و 50 درصد باید از سوی بنیاد مستضعفان تامین شود.

مدیرعامل شرکت ساخت اضافه کرد: در حال حاضر کل قطعه دوم آزادراه تهران – شمال 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فیزیکی باند غربی 74 درصد است.

وي همچنين يادآور شد:  از ساخت یک هزار و 35 کیلومتر راه آهن جدید در دست اجرا است که 200 کیلومتر آن تا پایان سال جاری و مابقی در سال 1401 به بهره برداري مي رسد.

حق انتشار محفوظ است ©