شماره: 4224
1399/08/12
آغاز عمليات ريل گذاري راه آهن همدان-سنندج
آغاز عمليات ريل گذاري راه آهن همدان-سنندج

معاون وزير راه وشهرسازي از آغاز عمليات ريل گذاري راه آهن همدان-سنندج با حضور وزير راه و شهرسازي خبر داد و گفت: امروز ريل گذاري مكانيزه اين خط ريلي از نزديك ايستگاه همدان و با استفاده از ريل ملي آغاز شد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، در جريان بازديد امروز وزير راه و شهرسازي از پروژه هاي زيرساختي استان هاي همدان و كردستان، عمليات ريل گذاري راه آهن همدان-سنندج آغاز شد. 

معاون وزير راه و شهرسازي در حاشيه اين مراسم راه آهن همدان-سنندج را در راستاي توسعه كريدورهاي بين المللي در ايران و ايجاد كريدور ريلي غرب كشور عنوان كرد و افزود: اين خط ريلي به طول 150 كيلومتر به عنوان بخشي از پروژه ريلي تهران-همدان-سنندج در دستور كار قرار گرفته كه مركز دو استان همدان و كردستان را يه يكديگر متصل مي كند.

خيراله خادمي با بيان اينكه اين پروژه به عنوان حلقه مفقوده كريدور ترانزيتي ريلي ايران در زمره پروژه هاي جهش توليد قرار دارد اظهار داشت: در سال هاي قبل راه آهن تهران-همدان افتتاح و به بهره برداري رسيد و ادامه اين مسير براي اتصال كردستان به شبكه ريلي آغاز شد كه 48 كيلومتر از آن در استان همدان و 102 كيلومتر از آن در استان كردستان واقع شده است.  

خيراله خادمي پيشرفت فيزيكي زيرسازي اين پروژه را 82 درصد اعلام كرد و گفت: این مسیر ریلی در سه قطعه تعريف شده که قطعه یک به طول 64.50 کیلومتر، قطعه دوم به طول 56.32 کیلومتر و قطعه سوم به طول 29.53 کیلومتر در دست اجرا است. 

مديرعامل شركت ساخت و توسعه با اشاره به استفاده از ريل ملي در اين پروژه، اين موضوع را سبب تسريع در عمليات اجرايي عنوان و اضافه كرد: در حال حاضر 65 كيلومتر از اين مسير آماده ريل گذاري است و در مجموع نيز به 21 هزار تن ريل براي اين پروژه نيازمنديم.

خادمي در تشريح مسير راه آهن همدان-سنندج گفت: اين خط ريلي از ايستگاه همدان منشعب و با عبور از حوالي شهرهاي بهار، لالجين، صالح آباد، قروه و دهگلان به ايستگاه سنندج منتهي مي شود. 

وي ترافيك پيش بيني شده براي سال اول بهره برداري در اين خط ريلي را 0.5 ميليون تن بار و 0.3 ميليون نفر مسافر و براي سال بيستم 1 ميليون تن بار و 0.6 ميليون نفر مسافر عنوان كرد. 

معاون وزير راه و شهرسازي در تشريح مزاياي بهره برداري راه آهن همدان-سنندج گفت: اتصال سنندج به شبكه راه آهن سراسري، امكان توسعه آتي پروژه و اتصال آن به استان هاي آذربايجان شرقي، غربي و كرمانشاه، امكان جابجايي محصولات كشاورزي و توليدات صنايع و كارخانه هاي موجود در استان هاي همدان و كردستان و ظرفيت جابجايي 4/6 ميليون تني كالا از مرز باشماق كردستان عراق را از جمله مزاياي بهره برداري از اين خط ريلي است.

حق انتشار محفوظ است ©