• آزادراه (آبیک-چرم شهر)

  • آزادراه كمربند جنوبي تهران در چهار استان‌ قزوين، البرز، تهران و مركزي واقع شده است. محدوده طرح از شهر آبيك (50 كيلومتري قزوين) واقع در آزادراه قزوين – كرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر به طول 185 كيلومتر تعريف شده است.
  • ا

آزادراه كمربند جنوبي تهران در چهار استان‌ قزوين، البرز، تهران و مركزي واقع شده است. محدوده طرح از شهر آبيك (50 كيلومتري قزوين) واقع در آزادراه قزوين – كرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر به طول 185 كيلومتر تعريف شده است.

مسير اين آزادراه كه از غرب شهر آبيك شروع مي‌شود پس از حدود 45 كيلومتر از طريق تقاطع غير همسطح از راه اصلي اشتهارد – ماهدشت عبور كرده و در كيلومتر 90 با راه اصلي و آزادراه تهران – ساوه تقاطع دارد. پس از آن در كيلومتر 120 با راه اصلي و آزادراه تهران – قم تقاطع داشته و در نهايت دركيلومتر 158 به مسير آزادراه قم- چرمشهر- گرمسار در محدوده شهر چرمشهر متصل مي‌شود. اين آزادراه تكميل كننده آزادراه شماره 2 ( كه از مرز بازرگان در غرب كشور شروع و تا مرز سرخس در شرق كشور تعريف شده است) مي‌باشد.

اهدف طرح

- توسعه كريدور بين المللي آزادراهي شرق به غرب

- توسعه كريدور بين المللي آزادراهي شمال به جنوب

- تكميل و تسهيل ارتباط آزادراه‌هاي غرب و جنوب شرق كلان شهر تهران

- كاهش طول مسير

- كاهش بار ترافيكي آزادراه قزوين – كرج و كرج – تهران

- كاهش زمان سفر براي وسائل نقليه سبك 90 دقيقه و نيمه سنگين 110 دقيقه

- كاهش مصرف سوخت

- كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي و گازهاي گلخانه‌اي به ويژه در محدوده شهر تهران

- افزايش ايمني و مطلوبيت سفر و كاهش سوانح رانندگي

عنوان خاصیت مقدار
طول مسیر 45 کیلومتر
تعداد پلهای بزرگ 10 دستگاه
11111 1111111111111
طول تقریبی مسیر 195 کیلومتر
طول مسیر دو خطه 40/6 کیلومتر
اتصال ایستگاه راه آهن سیاه چشمه واقع در 15 کیلومتری جنوبغربی شهرستان قزوین ، عبور از گردنه کوهین و شهرستانهای لوشان، منجیل، رودبار، امامزاده هاشم و نهایتاً مرکز استان گیلان (رشت)
اتصال نهایی به بندر انزلی و نهایتاً اتصال به آستارا
تعداد ایستگاه 9 ایستگاه
مجموع طول ایستگاه 1200 متر در قسمت یک خطه و 1000 متر در قسمت دو خطه مسیر
حداکثر شیب مبنا 15 در هزار در قسمت یک خطه و 30 در هزار در قسمت دو خطه
حداقل شعاع قوس 1500 متر در قسمت یک خطه و 500 متر در هزار در قسمت دو خطه
روسازی از نوع تراورس بتنی با ریل UIC60
خاکبرداری 10 میلیون متر مکعب
خاکریزی 8 میلیون متر مکعب
بتن ریزی درجا 150 هزار متر مکعب
بتن ریزی پیش ساخته 26 هزار متر مکعب
زیراساس ( 15 سانتیمتر ) 600 هزار متر مکعب
اساس ( 15 سانتیمتر ) 500 هزار متر مکعب
آسفالت بیندر ( 14 سانتیمتر ) 850 هزار تن
آسفالت توپکا ( 5 سانتیمتر ) 300 هزار تن
طول مسیر 91 کیلومتر
عرض مسیر 27 متر ( 13.5*2 )
سرعت متوسط طرح 120 کیلومتر بر ساعت
تعداد پل های بزرگ 9 دستگاه
طول بزرگترین پل 112 متر
طول بزرگترین دهانه 45 متر
مبلغ اولیه قرارداد 700 میلیارد ریال
مبلغ نهایی با ابلاغ 125 درصد 875 میلیارد ریال
مدت برگشت سرمایه 23 سال
نرخ عوارض سواری در ابتدای بهره برداری 15000 ریال