ب
ب
معاون ساخت و توسعه راه آهن:

بازنگری در طراحی و مکان یابی ایستگاه های راه آهن در جهت آسایش مسافران

معاون ساخت و توسعه راه آهن گفت: پس از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی در رابطه در نظر گرفتن آسایش مسافران در طراحی ایستگاه های راه آهن مسافری، مقدمات بازنگری در طراحی و مکان یابی ایستگاه های راه آهن در شرکت ساخت و توسعه فراهم شد و قرار بر این است تا بزودی این مسئله در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مسعود نصر آزادانی ضمن بیان این مطلب اضافه کرد: در نظر گرفتن حقوق شهروندی در ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: در راستای تحقق اهداف حقوق شهروندی، توسعه راه آهن با توجه به اینکه حمل و نقلی آسان، ارزان و ایمن است امری موثر به حساب می آید که تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور در اولویت دادن به راه آهن نیز به همین دلیل است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن توجه به معماری ایرانی و اسلامی را در طراحی ایستگاه های مسافری از دیگر برنامه های شرکت ساخت عنوان کرد و گفت: برای طراحی ایستگاه راه آهن مرودشت که ایستگاه تخت جمشید نام دارد طی فراخوانی مسابقه برگزار شد که آثار ارسال شده توسط دکتر آخوندی نیز مورد بازبینی قرار گرفت.

نصرآزادانی اظهار داشت: دکتر آخوندی همچنین خواستار بازنگری در رویکرد مطالعات ایستگاه های راه آهن از باری به مسافری از جمله در ایستگاه راه آهن مرودشت و ایجاد آنتن راه آهن حومه ای به تخت جمشید شد که این مسئله نیز هم اکنون در دستورکار قرار گرفته است.

نصر آزادانی افزود: آسان سازی سفر و برداشتن مرز میان سفرهای درون و برون شهری، ایجاد پارکینگ های عمومی طبقاتی در محوطه ایستگاه های راه آهن با ایده Park and Ride مشابه آنچه که در فرودگاه های کشور وجود دارد و نیز توجه ویژه به حمل و نقل ترکیبی از دیگر موارد مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی بود.

 معاون ساخت و توسعه راه آهن برنامه ریزی های صورت گرفته برای تبدیل ایستگاه های ترکیبی باری-مسافری به ایستگاه های باری را از دیگر برنامه ها عنوان و اضافه کرد: برای اجرای سیاست ها انتقال ایستگاه های مسافری به داخل شهرها، نیاز به ایجاد آنتن منشعب مسیر یا ایستگاه های موجود با صرف هزینه های قابل توجه در تملک اراضی شهری، ایجاد تقاطع های غیر همسطح منطبق و همخوان با طرح های بالادستی از جمله طرح های جامع شهری و نهایتا ایجاد راه آهن های حومه ای بالاخص در مراکز استان ها است.

نصرآزادانی یادآور شد: این مهم مستلزم برنامه ریزی دقیق، انجام مطالعات کارشناسی با در نظر گرفتن محدودیت های فنی موجود در راه آهن از قبیل حداقل قوس، حداکثر شیب و فراز و اجرای سیستم علائم و ارتباطات، زیرسازی، روسازی و تامین منابع مالی مورد نیاز برای تملک اراضی شهری برای طراحی و ساخت ایستگاه یا توقفگاه های مسافری است که در صورت تصویب این فرآیند، اجرا خواهد شد.

شناسه مطلب : 2845|
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار : 0
انتشار یافته : 0
نظر شما
نام: *
 
ایمیل :
 
نظر شما: *